Inlärning av kryp, del 2

Med sjukstuga här hemma har det latats en hel del men nu är vi igång igen. Men helt utan träning har vi inte varit även om det varit väldigt snålt med uppdateringar här på bloggen. Vi har fortsatt lite smått med inlärningen av ”kryp” och det går framåt. Fick efter det förra krypinlägget tips om att ha targetstickan högre upp så huvudet kommer upp och på så sätt får baken att hålla sig nere eftersom Nikita gärna lyfte den och tog små skutt. Är tacksam för tipsen vi får och vi prövade det men tyvärr blev det ingen skillnad för oss. Däremot gick det lite bättre när jag använde pekfingret istället för targetstickan som target.

Vi har nu börjat arbeta bort targeten. Det gick faktiskt mycket lättare än vad jag trodde att det skulle göra. Jag testade bara att ställa mig framför Nikki och när hon la sig ner tog jag ett litet steg bakåt varpå hon började krypa efter. Klick – godbit och massor av beröm. Tyvärr hann jag inte filma innan det började mörkna ute så ni får ursäkta det dåliga ljuset.

Hon lyfter fortfarande på rumpan då och då men inte lika ofta och inte lika mycket. Inga grodhopp längre 🙂 Vi ska fortsätta köra utan target några gånger innan vi lägger på ett kommando.

6 reaktioner på ”Inlärning av kryp, del 2

  1. Naturligt lågt och fint fram 🙂 Ett bra sätt att förbättra bakbenstekniken är att även låta hunden krypa bakåt…samma teknik med targetstick men man för den in mot hundens hals/bröstkorg så att den för att nå den kryper bakåt. 🙂

  2. Pingback: Inlärning av kryp, del 3 |

  3. Pingback: Inlärning av kryp, del 3 |

  4. Pingback: Inlärning av kryp, del 4 |

  5. Pingback: ”Kryp” |

Lämna en kommentar